Intervistë me ish Zëvëndësministrin e transportit zotin Sadedin Çeliku dhënë gazetës Shekulli mbi gjëndjen dhe situatën e aktuale te transportit hekurudhor në Shqipëri

Zoti Çeliku, si specialist dhe drejtues i vjetër i sektorit transportit mund të na thoni si paraqitet gjëndja e transportit hekurudhor aktualisht  në Shqipëri ?

Deri në  vitin  1990   hekurudha  përballonte  një  volum  pune  të admirueshëm jo vetëm në transportin e brëndëshëm të mallrave e pasagjerëve por dhe në transportin e jashtëm ndërkombëtar.

Pas vitit 1990 volumi i trafikut mallrave e pasagjerëve në hekurudhë pati  një  rënie  të  ndjeshme  ashtu  si  në  të gjitha vëndet e Europës Qëndrore e Lindore. Arsyet  më  kryesore  për uljen  e transportit të  mallrave  janë  reduktimi  i  theksuar  i aktiviteteve  prodhuese  të ekonomisë, liberalizimi dhe privatizimi i transportit rrugor.

Transporti i  udhëtarëve ka patur  një  rënie të trafikut nga importi masiv  i  autoveturave, përmisimi  i  vazhdueshëm i infrastrukturës rrugore   në   tërësi,   konkurenca e paligjëshme me furgona dhe çdo lloj automjetesh, dhe  me   kompanitë   private të  autobuzave gjithashtu.

Sigurisht ngjarjet e vitit 1997 u shoqëruan me humbje të mëdha në hekurudhë ku gati 20 kilometra shina u shkatërruan e u shitën për skrap në Malin e Zi si dhe mjaft kilometra të tjera të dëmtuara rëndë.Dëmtime ka patur dhe nga përmbytjet që kanë ndodhur në Lezhë e Shkodër për mungesë të argjinaturave dhe hidrovoreve të cilat vështirë se ekzistojnë më, sidomos nga viti 1995 e deri më sot.

Si rrjedhojë  e  nivelit  të  pamjaftueshëm të  investimeve  gjatë tre dekadave të fundit, niveli i shërbimit si dhe parametrat e sigurisë të infrastrukturës dhe të mjeteve lëvizëse janë mjaft të ulta.Shpejtësia maksimale e  lëvizjes së  trenave në rrjet është reduktuar në nivelin 30 - 35 Km/orë  bile  në  disa  zona nën  20 Km/orë, gjë  që   bën  që shërbimet e transportit hekurudhor  të jenë jo kompetitive.

Gjithashtu sistemet  e  sinjalizimit  dhe  të  komunikimit  janë shkatërruar e për rrjedhojë trenat lëvizin me tregues mjaft të ulët sigurie.

Rreth pesëdhjetëepesë  përqind  e  traversave  dhe  çakullit  duhet të zëvëndësohen urgjentisht.Për çdo vit  si  rrjedhojë  e mungesës  së fondeve, sigurohet vetëm dhjetë përqind e nevojave me traversa dhe çakull. Ndërruesat  janë  të  konsumuara  për arsye  të  kohës  gjatë të  përdorimit   dhe   shpejtësia  e lëvizjes  së   trenave   në  to  është përgjysmuar.

Si rezultat i  lëvizjes të popullatës  pas  viteve 1990, përgjatë linjës hekurudhore, janë hapur rreth 200 kalesa  hekurudhore pa leje, të cilat nuk plotësojnë standartet minimale të teknikës dhe të sigurisë.

Në rreth pesëdhjetë përqind  të gjatësisë së rrjetit hekurudhor janë shfaqur probleme tek veprat  e artit. Të gjitha këto mangësi teknike dhe të tjera, shkaktojnë  probleme  në  lëvizjen  e sigurt  të  trenave, sidomos  në lëvizjet  që  kanë  shumë traversa  të  kalbura. Pra  nuk  garantohet siguria në përputhje me standartet.

Në këto kushte mund të na thoni sa mbështetet ky sektor nga qeveria me fonde buxhetore ?

Investimet buxhetore, në këto vitet e fundit kanë qënë në rënie të vazhdueshme.Në vitin 2012 janë programuar nga buxheti i shtetit 5,7 herë më pak investime se në vitin 2005.Për vitin 2012 janë programuar vetëm 70 miljon lekë për mirëmbajtjen e linjës hekurudhore, të mjeteve lëvizëse dhe për godinat e shërbimit të udhëtarëve, ndërsa për periudhën 2013-2015 janë planifikuar po 70 miljon lekë për çdo vit.Pra një shifër qesharake për një sektor mjaft të rëndësishëm siç është  hekurudha.

Me këtë nivel investimesh nuk mund të frenohet falimentimi i hekurudhës, rënia  e  standarteve teknike, të  sigurisë  dhe  të shfrytëzimit të sistemit hekurudhor, si dhe nuk mund të përmisohen treguesit tekniko-ekonomikë e financiarë si dhe ato të shërbimit.

Shërbimi eventual i udhëtarëve nuk është adekuat për tregun e sotëm.Në vitin 2010 janë transportuar 5,2 herë më pak udhëtarë se në vitin 2005 dhe ju e shikoni se trenat qarkullojnë vetëm me dy vagona madje të shkatërruar e pa xhama.

Trenat janë  mjaft  të  ngadalshëm , mjetet  janë  të  vjetra  mbi  35 vjeçare dhe të pamirmbajtura,stacionet janë gjysëm të shkatërruara dhe  sistemi i shërbimit  nuk reflekton ndryshimet që kanë ndodhur  në Shqipëri.

Sot transporti hekurudhor i udhëtarëve është tërheqës për grupet sociale në nevojë kryesisht nga çmimi i ulët dhe nuk është konkurues me  transportin  rrugor. Shërbimi  hekurudhor  i udhëtarëve suvencionohet nga buxheti i shtetit në masën 450 miljon lekë në vit në kuadrin e parimit evropian të detyrimit të shërbimit publik.Në vitin 2004, është rinovuar inventari i vagonave të udhëtarëve me importin e 12 vagonave të përdorur.Që nga ai vit, për mungesë fondesh, nuk është mundësuar importi i vagonave të tjerë dhe kësisoj gjëndja ka ardhur duke u rënduar.

Transporti hekurudhor i mallrave është  në  nivele të  ulta. Në  vitin 2011 janë transportuar rreth 21,5 përqind mallra më pak se në vitin 2005. Që  nga  rihapja e  linjës  Shkodër – Podgoricë  në vitin  2003, volumet  e  transportit  ndërkombëtar hekurudhor  janë rritur  në shifra të papërfillshme për mungesë politikash.Është e sigurtë që kjo shifër mund dhe duhet të ishte më e madhe nëqoftëse do të zbatohesh marrveshja dypalëshe e firmosur nga Kryeministri shqiptar Sali Berisha dhe atij Maqedonas Nicola Gruevski për lidhjen e hekurudhës.Sipas asaj marrveshje pala shqiptare do lidhte rrjetin hekurudhor nga Lini  Pogradec  deri në kufi me gjatësi 3,2 kilometra ndërsa pala maqedonase nga kufiri në Strugë.Sigurisht që nuk ka patur vullnet nga të dyja palët sidomos e palës shqiptare që e ka lënë sistemin hekurudhor në gjëndje të mjerueshme.Duke marrë në konsideratë se Maqedonia nuk laget  me  det  dhe  se  vëndi  ynë mund të shërbejë si vënd tranziti  të  mallrave nga Perendimi për Lindje dhe anasjelltas, humbja llogaritet se është shumë më e madhe se sa mendohet.

Ulja e ndjeshme e vulumit punës në transportin e mallrave është shoqëruar me një përkeqësim të thellë të treguesëve ekonomikë e financiarë. Megjithëse numri i punonjësve është  ulur 2,5 herë  në krahasim me vitin  1991 dhe 15 përqind në krahasim me vitin 2005, përsëri rezultati financiar është me humbje rreth 300 miljon lekë në vit.Unë mund t’ju them se aktualisht ka më pak se 1000 punonjës dhe nuk ka fond page për ti mbrojtur këta njerëz.Ministria bën veshin e shurdhër dhe nuk i ofron asnjë mbështetje.

Si paraqitet situata e sigurisë në transportin hekurudhor ?

Nga pikpamja e sigurisë gjëndja është mjaft e rëndë.Sistemi i sinjalizimit dhe i komunikimit, si rrjedhojë e dëmtimeve janë jashtë funksionit. Si  rezultat i lëvizjeve të  popullsisë nga zonat malore  në zonat përgjatë hekurudhës po hapen çdo ditë kalesa hekurudhore jasht  çdo  kushti  teknik, të cilat  janë bërë  burim aksidentesh  me pasoja.

Linjat janë bërë të papërdorshme, traversat të kalbura, ballasti  i shkatërruar dhe mjaft i ndotur,vagonat të vjetra e mbi 35 vjeçare.

Të gjitha këto bëjnë që siguria në transportin hekurudhor të jetë mjaft e ulët dhe trenat lëvizin me shpejtësi minimale.

A është e drejtë spostimi i terminaleve të hekurudhës ?

Duke marrë shkas nga praktika ndërkombëtare mendoj se është krejtësish e gabuar.Në të gjitha qytetet dhe kryeqytetet europiane stacionet hekurudhore ndodhen pranë qëndrës dhe shërbejnë si pika mjaft të fuqishme për lëvizjen e udhëtarëve dhe të mallrave.Po përmënd disa prej tyre,të cilat i kam vizituar nga shërbimet e mija: Podgorica,  Shkupi, Sofia, Bukureshti, Sarajevo, Zagrebi, Vjena,  Beogradi, Budapesti, Praga, Roma, Milano, Ankona, Moska, Zyrihu,Berna, Berlini, Brukseli, Frankfurti, Parisi,Triestja, Kajro, Athina,Berlini,Londra, etj.

Spostimi i stacionit hekurudhor i Tiranës do të kërkojë fonde të konsiderueshme dhe do të luaj një rol frenues në plotësimin e nevojave të kryeqytetit shqiptar për lëvizjen e udhëtarëve dhe në plotësimin e nevojave për furnizimin me mallra konsumi.

Ndërkaq mësojmë se duan të prishin dhe terminalin e hekurudhës në Durrës  dhe qëllimshëm  daljen  e  pasagjerëve  nga  terminali  i trageteve  e kanë  lënë  përmes  stacionit  hekurudhor. Sidoqoftë mendoj se lëvizjet apo prishjet e tyre më saktë kanë prapavijë trojet që përfitohen  nga  prishja  e  tyre  dhe  s’ka  lidhje  me zhvillimin, zgjatimin e bulevardit apo ndonjë qëllim tjetër.

A ka  ndikuar prishja  e  marrveshjes  me  General  Elektric  që parashikonte ndërtimin e linjës  re  Tiranë-Durrës-Rinas-Tiranë ?

Teknikisht nuk i di modalitetet që parashikonte ajo marrveshje por sidoqoftë do  të  kishim një situatë tjetër e  tejet  të  përmisuar. Kini parasysh se janë marrë kredi nga Banka Botërore kot që nuk duken askund impaktet e tyre në ekonomi dhe jo në transport hekurudhor ku edhe vëndet e G8 e G20 kanë marrë vendime të rëndësishme për reduktimin e gazrave dhe  përdorimin  e  transportit  alternative të udhëtarëve ose asaj që quhet sot transporti i udhëtarëve me shina.

A ka shërim kjo plagë dhe sa kushton të ristrukturohet ky sektor ?

Kjo pyetje kërkon një përgjigje të saktë por më parë duhet parë se çfarë  standarti  kërkojmë të  realizojmë. Nga  disa llogaritje  të përafërta,  në  se  kërkohet  të  ndërhyhet  në  të  gjithë  rrjetin hekurudhor, me linjat,mjetet lëvizëse,logjistikë etj, kërkohet së paku një fond prej 600 deri  700 miljon euro.

Studimi më i fundit i “ Albanian Railway Network “ :Infrastructure  and Signalling improvement Project  i realizuar në vitin 2009 nga WYG International LTD, parashikon ndërhyrje vetëm në aksin Tiranë – Elbasan dhe Shkodër – Hani Hotit ( kufi ). Vlera e investimit mendohet të shkojë rreth 250 miljon euro.Ky investim parcial në se do të bëhet më duket pa efektivitet dhe për momentin i padobishëm.

A ka shans të ndërtohet hekurudha e kombit siç premtoi Kryeministri Berisha në vizitën e fundit nga Prishtina ?

Pas ndërtimit rrugës Rrëshen – Morinë, nuk mbeti asnjë shans real për ndërtimin e linjës Milot – Prizren. I  njëjti  gabim u  bë dhe  në ndërtimin e superstradësTiranë–Elbasan ku nuk është parashikuar   rrjeti  hekurudhor. Me  sa  duket  jemi  mësuar ti bëjmë  gjithçka shtrenjtë  dhe  tu kthehemi  disa  herë  të njëjtit  projekti.

Pse nuk jepet me konçension kur është aktivitet me humbje ?

Transporti publik në përgjithësi dhe ai hekurudhor në veçanti janë me humbje në të gjithë botën sepse të gjithë vëndet zbatojnë politika sociale në këtë sektor.Sidoqoftë sikur të kishte mundësi qeveria do ta kishte bërë me kohë por në atë gjëndje që është katandisur ky sektor nuk ka gjasa të afrohet kush.Tani që po privatizojnë dhe shërbimet dhe gjoja kapacitetet e tepërta të magazinave e shesheve, tani që po e zhveshin atë tërësisht, zor se vjen njeri, ndërkohë që po të shikosh me   vëmëndje  legjislacionin,  vihet  re  se  ka deformime  të mëdha ç’ka  e vështirëson  këtë  reformë.

Botuar në gazetën Zëri Popullit, e Martë 9 Tetor 2012